Rancière: história, narrativa, indiferença

N. 17 (2014) • Artefilosofia

Autor: Pedro Hussak van Velthen Ramos

Resumo:

O presente artigo procura mostrar que Rancière articula o problema da História com a ficção, ao mostrar que, em grande medida, toda construção discursiva que visava dar um sentido à história articulando os fatos em direção a uma meta é o resultado de uma analogia com as regras de estruturação da narrativa do regime representativo das artes, a qual dava um primado da ação sobre a passividade no sentido de encontrar um desenlace final. Rancière sustenta que no século XIX, a circulação do romance operou uma transformação nas regras de verossimilhança ao introduzir o que ele chama de palavra muda que, ao invés de estruturar-se com base na trama, produzia uma suspensão na temporalidade, o que produz outra dimensão estética, o ne rien faire.

Abstract:

The present article aims to show that Rancière articulates problem of History with fiction when he explains that, in great measure, all discursive construction that tried to give to a direction to history articulating the facts in direction to a goal is the result of an analogy with the construction rules of the narrative of the representative regimen of the arts, which gave a primate of the action on the passivity in the direction of finding an outcome end. Rancière supports that in century XIX, the circulation of the romance operated a transformation in the rules of verisimilitude when introducing what he calls la parole muette that, instead of structuralizing on the basis of the plot, produces a suspension in the temporality, therefore in History, and supplies to one another aesthetic dimension : le ne rien faire.

ISSN: 2526-7892

Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/pp/index.php/raf/article/view/512/468

Palavras-Chave: Rancière,filosofia francesa contemporânea,est

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