UNSAFE REASONING: A SURVEY

Vol. 1, N. 1 (2004) • DoisPontos

Autor: Paulo Faria

Resumo:

Judgments about the validity of at least some elementary inferential patterns(say modus ponens) are a priori if anything is. Yet a number of empirical conditions mustin each case be satisfied in order for a particular inference to instantiate this or that inferentialpattern. We may on occasion be entitled to presuppose that such conditions aresatisfied (and the entitlement may even be a priori), yet only experience could tell us thatsuch was indeed the case. Current discussion about a perceived incompatibility betweencontent externalism and first-person authority exemplifies how damaging the neglect ofsuch empirical presuppositions of correct reasoning can be. An externalistic view of mentalcontent is ostensibly incompatible with the assumption that a rational subject should beable to avoid inconsistency no matter what the state of her empirical knowledge may be.That fact, however, needs not be taken (as it often is) as a reductio of externalism: alternatively,we may reject that assumption, adding to the agenda of a philosophical investigationof rationality an examination of the vicissitudes of logical luck. I offer an illustrationand defense of that alternative.

DOI: http://dx.doi.org/10.5380/dp.v6i2.17338

Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/doispontos/article/view/17338/11401

Palavras-Chave: Inference,Presupposition,Content externalism,

DoisPontos

A Revista doispontos: é um periódico de divulgação científica na área de Filosofia vinculada aos Programas de Pós-graduação em Filosofia das Universidades Federais do Paraná e de São Carlos, SP. Trata-se de uma revista temática, que publica resultados de pesquisa acadêmica segundo os parâmetros de excelência delimitados pelos órgãos de avaliação e fomento.

Cada número traz um dossiê sobre tema definido em consulta ao Conselho Editorial e sob a direção de um editor responsável, convidado pelos editores executivos. A escolha pelo formato temático visa permitir que cada número opere como foco do debate filosófico no âmbito da produção nacional, sem prejuízo de contribuições (que têm sido regulares) da produção estrangeira.

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